Wednesday, January 20, 2010

Sekilas Pandang, Malaysia Inovatif (MI 2010)

Malaysia Inovatif 2010 (MI2010) merupakan satu inisiatif kerajaan untuk merangsang rakyat Malaysia menjadikan inovasi dan kreativiti sebagai satu budaya. Cara ini menjadikan masyarakat dapat membangunkan negara ke tahap lebih tinggi serta mencapai status kedudukan berpendapatan tinggi.

Tahun 2010 merupakan tahun yang penting kerana kerajaan telah mengisytiharkannya sebagai Tahun Malaysia Inovatif dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dilantik sebagai penyelaras uatama dengan penyertaan dari semua pihak termasuklah lain-lain Kementerian, swasta dan rakan inovatif bagi menjayakan MI2010. Lebih utama program ini adalah untuk semua pihak dan tidak hanya terhad kepada MOSTI sahaja.

Dengan tema ‘Meraikan Kreativiti’, pelbagai acara dan program menarik telah dirancang di sepanjang tahun 2010 untuk menarik minat setiap golongan lapisan masyarakat bagi meningkatkan kesedaran dan memupuk budaya inovasi di kalangan rakyat Malaysia ke arah penghasilan kekayaan, penjanaan ilmu dan kesejahteraan rakyat. Malaysia Inovatif 2010 bertujuan menyedarkan masyarakat Malaysia terutama generasi muda dan akar umbi mengenai pentingnya inovasi dan kreativiti, dan seterusnya dapat membudayakannya sebagai amalan seharian. Ini bertepatan dengan konsep 1Malaysia di mana setiap anak Malaysia adalah modal insan berpotensi yang penting kepada negara. Oleh itu, budaya kreativiti dan inovasi perlu diterapkan supaya mereka dapat mengoptimakan potensi masing-masing ke arah menyumbang dalam pembangunan negara.

No comments:

Post a Comment